Östergötlands musikaliska kameleont

Östgötamusiken med sin blåsorkester, sitt jazzband och sin blåskvintett är ett musikaliskt nav i det östgötska musiklivet. Man bedriver stor uppsökande verksamhet med konserter i skolan, i äldrevården och ute i regionens kommuner. Dessutom har man en konsertserie med sin blåsorkester i Linköping Konsert och Kongress med stor publiktillströmning. Östgötamusiken är en del av Scenkonst Öst.

Den 13 maj var Regional Musik i Sveriges verksamhetsledare Max Låke inbjuden till Östgötamusiken för ett samtal med VD Monica Fredrikson Tal och den konstnärliga chefen Maria Eklund. Samtalet kom att handla om allt från olika sätt att driva påverkansarbete och utmaningar att vara ett stort scenkonstbolag till hur samarbeten med andra delar av samhället kan vitalisera kulturen.

Dessutom medverkade Max Låke med en föreläsning och efterföljande samtal med hela personalen när de möttes för arbetsplatsträff.