Sveriges kulturella stambana

Verksamhetsledarna för Länsteatrarna i Sverige, Länsmuseerna och Regional Musik i Sverige var den 21 maj 2026 inbjudna till en förmiddag med Östergötlands kommunala och regionala kulturtjänstemän och -politiker. Fokus var på den regionala kulturen i en nationell kontext. Ylva Nordin från LTS och Ulf Dernevik från LMSR berättade bl.a. om förutsättningarna för den kulturella stambanan, och vad som skulle krävas för att rusta upp den.

Monica Fredriksson Tal från Scenkonst Öst med Östgötamusiken, Östgötateatern och Norrköpings Symfoniorkester tillsammans med Olof Hermelin från Östergötlands museum stod som värdar för mötet.